Postup při obchodování se zahraničím
1. PŘÍPRAVA
a) průzkum trhu – důvodem je získání informací; hospodářská a politická situace dané země, situace na trhu (informace o konkurenci a zákaznících, kupní síla obyvatelstva, věk, náboženství, národnost)
b) vývozní marketing – marketingový mix
produkt – podnik posuzuje konkurenceschopnost svého produktu na zahraničním trhu, prověřuje kapacitu pro výrobu
Cena = prodejní cena v zahraničí – přímé obchodní náklady (doprava, pojistné, skladné) – obchodní marže
distribuce – přímý a nepřímý prodej
propagace – zpravidla ji zajišťuje propagační agentura v zahraničí
2. UZAVŘENÍ KUPNÍ SMLOUVY
Uzavírají ji prodávající (vývozce) a nakupující (dovozce), podstatnými náležitostmi jsou dodací a platební podmínky.
3. REALIZACE
průběh:
a. oznámení a odeslání dodávky
b. expedice
c. vlastní dodání a převzetí dodávky
d. fakturace
e. zaplacení
Vývoz mimo EU
Probíhá celní řízení, při vývozu se neplatí clo ani DPH (podpora vývozu státem), zpracování dokladů a prohlídka zboží:
vnitřní prohlídka – probíhá ve výrobním podniku, provádí se důkladná kontrola zboží a dokladů ke zboží, zásilka se naloží na dopravní prostředek, opatří se celní závěrou (plombou, pečetí)
vnější prohlídka – na celnici, kontrola dokladů, kontrola neporušenosti celních uzávěr
Prodej mezi členskými státy EU
Probíhá vyrovnání odlišných sazeb DPH, proclení neprobíhá, místem zdanitelného plnění je země příjemce, zboží a služby jsou v zemi původce osvobozeny od DPH, v zemi určení se DPH vybírá podle místních sazeb – samovyměření.
Kurzovní zisky/ztráty
Výsledek obchodu závisí na měnovém kurzu, FA se proplácí později, než bely zaslána a tím vzniká kurzový rozdíl:
zhodnocení měny = kurzovní zisk (navýšení kurzu, za jednotku naší měny získáme více jednotek měny zahraniční)
znehodnocení měny = kurzovní ztráta (pokles kurzu, za jednotku naší měny obdržíme méně jednotek měny cizí)